Skaner ALDL Daewoo 1.4, 1.6

Czym jest ALDL? W telegraficznym skrócie jest to standard komunikacji z modułem sterującym silnika. Niniejszy projekt jest próbą budowy własnego skanera, który będzie wstanie pokazać naistotniejsze parametry silnika. Narzędzie jest nieocenioną pomocą podczas diagnostyki wszelkich problemów z silnikiem (szarpanie itp.).

Dla tych, którzy mają jakieś pytania, powstał FAQ
Na końcu strony jest też linkownia

Po co to komu ?

Jak wspomniałem powyżej, skaner ALDL jest doskonałym narzędziem diagnostycznym. Ten projekt różni się od produktów profesjonalnych tym, że nie ma aż tak rozbudowanych możliwości, no i jego cena nie jest pięciocyfrowa (tak tak, pięciocyfrowa), lecz z powodzeniem zamyka się w co najwyżej 100-200 PLN.
Ale po co budować takie coś skoro można podłączyć do komputera sterującego (ECU - ang. Engine Control Unit) laptopa, który ze wsparciem odpowiedniego oprogramowania zrobi to samo? Po pierwsze trzeba mieć to oprogramowanie, a to już kosztuje, po drugie taki mały układ mogę podpiąć na stałe w samochodzie i będzie mi na bieżąco notował kluczowe parametry, wykrywał anomalie, nagłe odchyłki od wartości bieżących. Jakie to mogą być anomalie? Wielu posiadaczy Lanosa spotkało sie na pewno z niską jakością wiązki przewodów łączącej ECU z wieloma czujnikami, np.: pozycja przepustnicy (TPS) lub temperatura powietrza (MAT). Jeżeli w czasie 1 sekundy temperatura powietrza widziana "oczami" ECU zmienia o 10-20 stopni Celsjusza, to ewidentnie świadczy to uszkodzeniu przewodów lub czujnika. Przykłady takie możnaby tu mnożyć, ale chyba nie ma takiej potrzeby. No to do rzeczy ...

Struktura układu

(...) Opis w budowie (...)

Kilka fotografii

                                
Prędkość [km/h], RPM,
Przebyta droga, TPS
Temperatura powietrza w dolocie i płynu chłodzącego,
napięcie w instalacji,
napięcie sondy lambda
Ilość spalonego paliwa w litrach,
zużycie chwilowe oraz średnie
Czas wtrysku bazowego (BPW) i asynchronicznego,
współczynnik AFR.
Wartości śmieszne, bo to na wyłączonym silniku
                     
Wartość BLM oraz integratora,
bieżąca komórka BLM
Pozycja silnika krokowego,
kąt wyprzedzenia zapłonu,
ciśnienie w układzie klimatyzacji
Ekran techniczny:
T - licznik wysłanych bajtów
R - licznik odebranych bajtów
F - licznik odebranych ramek
M - tryb nadawania lub odbioru
E - liczba błędów odczytu

FAQ - Frequently Asked Questions

Brak pytań ?
To i brak odpowiedzi

LINKOWNIA - czyli gdzie jeszcze warto zajrzeć

ATMEL - producent mikrokontrolerów serii AVR oraz '51


STRONA GŁÓWNA